Finansiering av fellesgoder

- Fellesgoder Oppdal AS

Fra Masterplan Oppdal:

"Det er uansett av avgjørende betydning at fellesgodemodellen og organiseringen av denne kommer på plass i Oppdal. Forutsigbare økonomiske rammer er en forutsetning for en videre utvikling av Oppdal som reisemål og bosted."

Fellesgoder

Det er definert fem tiltak som fellesgoder i Oppdal:

1. Preparering av turløyper vinter

Faglig ansvar: Skiløypekomiteen/Tildelingskomiteen skiløyper

2. Tilrettelegging vandring og sykkel

Faglig ansvar: Prosjekt sykkel og vandring

3. Trivselstiltak i sentrum, Miljøprosjektet

Faglig ansvar: Miljøprosjektet

4. Fellesmarkedsføring

Faglig ansvar: Visit Oppdal AS

5. Vertskapsfunksjonen inkl turistkontor, informasjon via oppdal.com, sosiale medier osv

Faglig ansvar: Visit Oppdal AS

Det er Faglig ansvarlig som prioriterer hvilke tiltak som skal gjennomføres innen hvert fagfelt.

Finansieringsmodell

Bidragsytere:

  • Næringslivet i Oppdal
  • Oppdal kommune
  • Grunneiere - utviklere av fritidseiendommer

Det er utarbeidet en fordelingmodell som fastsetter andelen mellom disse bidragsyterne samt bidrag for hver enkelt bedrift som deltar i ordningen. Modellen bygger på nytteverdi for hver enkelt bransje og bedrift.

Organisering

Fellesgodefinansiering var fram til 2019 ivaretatt av et løpende prosjekt i ONF. Fra 2019 overtok Fellesgoder Oppdal AS ansvaret for gjennomføringen av tjenester finansiert gjennom fellesgodefinansiering. Styret i selskapet består av:

  • Stein Mellemseter, styreleder og daglig leder
  • Ola Røtvei, nestleder
  • Elisabeth Hals, Oppdal kommune
  • Morten Olsen, ONF
  • Bjørn Sætrom, grunneier

Daglig leder er Stein Mellemseter

Kontaktinfo:

e-post: post@fellesgoderoppdal.no

Tlf. 970 79 041

Selskapet har ansvaret for å kalle inn den avtalte kapitalen og fordele midlene til hvert enkelt fellesgodetiltak i tråd med Masterplanens intensjoner og målsetninger. Resultatene av tiltakene rapporteres årlig til bidragsyterne.