Fra Masterplan Oppdal:
"Det er uansett av avgjørende betydning at fellesgodemodellen og organiseringen av denne kommer på plass i Oppdal. Forutsigbare økonomiske rammer er en forutsetning for en videre utvikling av Oppdal som reisemål og bosted."
Fellesgoder
Det er definert fire tiltak som fellesgoder i Oppdal:
1. Preparering av turløyper vinter
Faglig ansvar: Tildelingskomiteen skiløyper
2. Tilrettelegging vandring og sykkel
Faglig ansvar: Prosjekt sykkel og vandring
3. Trivselstiltak i sentrum, Miljøprosjektet
Faglig ansvar: Miljøprosjektet
4. Fellesmarkedsføring og vertskapsfunksjon inkl. turistkontor, nettside osv.
Faglig ansvar: Visit Oppdal AS
Det er Faglig ansvarlig som prioriterer hvilke tiltak som skal gjennomføres innen hvert fagfelt.
Finansieringsmodell
Bidragsytere:
Næringslivet i Oppdal
Grunneiere som selger hyttetomter
Oppdal kommune
Det er utarbeidet en fordelingmodell som fastsetter andelen mellom disse bidragsyterne samt bidrag for hver enkelt bedrift som deltar i ordningen. Modellen bygger på nytteverdi for hver enkelt bransje og bedrift.
Organisering
Fellesgodefinansiering var fram til 2019 ivaretatt av et løpende prosjekt i ONF. Fra 2019 overtar Fellesgoder Oppdal AS ansvaret for gjennomføringen av tjenester finansiert gjennom fellesgodefinansiering. Styret i selskapet består av:
Stein Mellemseter, arbeidende styreleder (onf@oppdal.com)
Ola Røtvei, nestleder
Erik Sæther, leder ONF, representant fra næringslivet
Bjørn Sætrom, representant fra grunneiere
Ordfører, representant fra Oppdal kommune
Daglig leder er Stein Mellemseter (onf@oppdal.com)
Selskapet har ansvaret for å kalle inn den avtalte kapitalen og fordele midlene til hvert enkelt fellesgodetiltak i tråd med Masterplanens intensjoner og målsetninger. Resultatene av tiltakene rapporteres årlig til bidragsyterne.