Fra Masterplan Oppdal:
"Det er uansett av avgjørende betydning at fellesgodemodellen og organiseringen av denne kommer på plass i Oppdal. Forutsigbare økonomiske rammer er en forutsetning for en videre utvikling av Oppdal som reisemål og bosted."
Fellesgoder
Det er definert fem tiltak som fellesgoder i Oppdal:
1. Preparering av turløyper vinter
Faglig ansvar: Skiløypekomiteen/Tildelingskomiteen skiløyper
2. Tilrettelegging vandring og sykkel
Faglig ansvar: Prosjekt sykkel og vandring
3. Trivselstiltak i sentrum, Miljøprosjektet
Faglig ansvar: Miljøprosjektet
4. Fellesmarkedsføring
Faglig ansvar: Visit Oppdal AS
5. Vertskapsfunksjonen inkl turistkontor, informasjon via oppdal.com, sosiale medier osv
Faglig ansvar: Visit Oppdal AS
Det er Faglig ansvarlig som prioriterer hvilke tiltak som skal gjennomføres innen hvert fagfelt.
Finansieringsmodell
Bidragsytere:
- Næringslivet i Oppdal
- Oppdal kommune
- Grunneiere - utviklere av fritidseiendommer
Det er utarbeidet en fordelingmodell som fastsetter andelen mellom disse bidragsyterne samt bidrag for hver enkelt bedrift som deltar i ordningen. Modellen bygger på nytteverdi for hver enkelt bransje og bedrift.
Organisering
Fellesgodefinansiering var fram til 2019 ivaretatt av et løpende prosjekt i ONF. Fra 2019 overtok Fellesgoder Oppdal AS ansvaret for gjennomføringen av tjenester finansiert gjennom fellesgodefinansiering. Styret i selskapet består av:
- Stein Mellemseter, styreleder og daglig leder
- Ola Røtvei, nestleder
- Elisabeth Hals, Oppdal kommune
- Morten Olsen, ONF
- Bjørn Sætrom, grunneier
Daglig leder er Stein Mellemseter
Kontaktinfo:
e-post: post@fellesgoderoppdal.no
Tlf. 970 79 041
Selskapet har ansvaret for å kalle inn den avtalte kapitalen og fordele midlene til hvert enkelt fellesgodetiltak i tråd med Masterplanens intensjoner og målsetninger. Resultatene av tiltakene rapporteres årlig til bidragsyterne.