OM ONF

ONF og Oppdal Kommune

Medlemsstatus

1. Styret i ONF

har i perioden bestått av:

Stein Mellemseter, Leder fram til 19. oktober.

Erik Sæther, Nestleder fram til 19. oktober og leder fra samme dato

Emily Bakker, Styremedlem, Leder ONF Faggruppe Reiseliv

Morten Olsen, Styremedlem, Leder ONF Faggruppe Handel og Service

Sivert Sæteren, Styremedlem, Leder ONF Faggruppe Skifer

Henrik Vågen, Styremedlem, Leder ONF Faggruppe Bygg og Anlegg

Stein Mellemseter har fortsatt i en sekretærfunksjon etter at han trakk seg fra ledervervet.

Ordfører og rådmann har møte- og talerett i styret. I tillegg har NAV møterett i styret.

Det er avholdt 7 styremøter og det er behandlet 40 saker i 2022. Dette viser en høy aktivitet i foreningen. I tillegg har styret vært engasjert i prosjektet Videreutvikling av Masterplan Oppdal hvor det har vært avholdt 2 møter. Styreleder og sekretær har i tillegg vært engasjert i arbeidsgruppa for Besøksstrategi for Oppdal.

2. De viktigste sakene i 2022

Næringspolitikk

• ONF har etablert en arbeidsgruppe bestående av Morten Olsen, Stig Flatmo og Geir Olav Hågensli som er pådriver for en sentrumsløsning som gagner næringslivet med tanke på bl.a. parkeringsløsninger.

• ONF har i samarbeid med Oppdal kommune arrangert seminar om kommunale innkjøp.

• ONF deltok i arbeidsgruppa som utarbeidet organisasjonsplan for preparering av skiløyper i Oppdal.

• Faggruppe Bygg og Anlegg har satt fokus på situasjonen rundt flomfare i sentrum og evt. tiltak.

• ONF har gitt en høringsuttalelse angående foreslåtte endringer i regelverket for inn- og utleie fra bemanningsforetak.

• Oppdal som attraktiv bo- og arbeidskommune ble presentert i Trønder-TV finansiert av ONF

• ONF støttet Rennebu Næringsforenings innspill til Beiteplan for Trollheimen og oversendte dette til kommunestyrets politikere.

• ONF har etterlyst framdrift i prosjektet som skal profilere Oppdal som en attraktiv jobb- og bokommune.

Videreutvikling av Masterplan Oppdal - Besøksstrategi

Arbeidet i styringsgruppa for prosjekt videreutvikling av Masterplan Oppdal hadde hovedfokus i styret i ONF i 2022.

Styringsgruppa for prosjektet består av:

Harald Sundseth Leder

Hovedstyret i ONF

Bjørn Ove Ansnes Deltager i utarbeidelse av Masterplanen

Frøydis Aalberg Jacobsen Deltager i utarbeidelse av Masterplanen

Randi Siri Fjærli Visit Oppdal

Mari Kvarberg Erdal Nasjonalparken Næringshage

Ingvill Dalsegg Oppdal kommune

Per Lund Trøndelag fylkes-kommune

Narve Hårstad Oppdal Bygdealmenning

Ola Husa Risan Oppdal Sau og Geit

Anne Line Killingtveit Oppdal Bondelag

I 2022 er det avholdt 2 møter i styringsgruppa. Det er besluttet å utarbeide en «Besøksstrategi for Oppdal». Dette er et omfattende arbeid hvor Nasjonalparken Næringshage er engasjert som prosjektledelse. Besøksstrategien vil være grunnlaget for det videre arbeidet med å videreutvikle Masterplan Oppdal. Samtidig kan dokumentet være næringslivets innspill til kommuneplanens samfunnsdel som skal revideres i 2023.

3. Bemanning - organisering

Det er ingen ansatte i ONF. Styrets leder honoreres for å være den utøvende funksjonen i foreningen. Fra 19. oktober overtok Erik Sæther ledervervet da Stein Mellemseter ønsket å fratre. Sistnevnte fortsatte imidlertid i en sekretærfunksjon. Leder og sekretær har avklart arbeidsfordeling.

Regnskap utføres av Admento i samarbeid med foreningens sekretær.

Foreningens styre består av leder, nestleder og lederne i de fire faggruppene. Fra 19. oktober har ikke nestlederfunksjonen vært besatt. Ordfører og rådmann har møte- og talerett i styret. Fra 2022 vil kommunens næringslivskoordinator også ha møte- og tale-rett i styret. NAV er medlem i foreningen som interesseorganisasjon og har møterett i styret.

4. Årsmeldinger fra Faggruppene

Oppdal Næringsforening har 4 faggrupper:

• Faggruppe Bygg og Anlegg

• Faggruppe Handel og Service

• Faggruppe Reiseliv

• Faggruppe Skifer

RAPPORT FRA FAGGRUPPE BYGG OG ANLEGG

Prosjekt – kortreist håndverker

Styringsgruppen for Faggruppe Bygg og Anlegg har i 2022 bestått av:

- Henrik Vågen, Consto Midt Norge AS, leder

- Aina Håker, Comfort Rørsenteret AS

- Svein Erik Mellemsæter, Norrøn Laft Oppdal AS

- Ludvig Yttergren, Nyvold Installasjon AS

Faggruppe Bygg og anlegg – kortreist håndverker har pr 31.12.22 31 medlemsbedrifter.

Styret har jobbet med følgende i 2022:

• Vi har engasjert oss i den offentlige debatten omkring hyttebygging. Vi har samlet oss for dialog, kommet med leserinnlegg og møtt politiske partier til diskusjon. Det er viktig for bransjen at vedtatte planer følges, og at det opprettholdes forutsigbarhet for utbyggere.

• Bygg & anlegg har videreført dialog med kommunen i forbindelse med flomproblematikken, også i år. Situasjonen er ikke løst, og ONF oppfordrer kommunen til å jobbe videre med avklaringer som kan sikre videre utvikling av sentrum.

• Vi har kommet med forslag om etablering av et parkeringsanlegg bak rådhuset. Med et «lokk» over gropa bak rådhuset, vil vi få parkering i to plan og ca. 109 parkeringsplasser. Vårt forslag er at parkeringsanlegget finansieres av utbyggere i sentrum som ikke klarer å opprette tilstrekkelig med parkering på egen tomt.

• Vi har kommet med konkrete innspill til Oppdal Kommune på anbud de har ute, som bransjen ikke mener holder nødvendig nivå.

• Bygg & anlegg er aktivt engasjert i arbeidet med Besøksstrategien.

Oppdal 23.04.2023

Henrik Vågen

ONF FAGGRUPPE HANDEL OG SERVICE

Faggruppe ONF handel og service har som formål å være en interesseorganisasjon samt å initiere og gjennomføre fellesprosjekter for handels- og servicenæringen i Oppdal.

Styret i faggruppen har i 2022 bestått av:

Morten Olsen, Kontorplan (leder)

Sonja Skorheim, Husfliden

Stig Høiberg, Oppdalsbanken

Ingrid T. Yttergren, Domus Oppdal

Rasmus Olstad, Aunasenteret

Pål Matteus Bjørnslett, Kiwi

Stein Mellemseter, Inhand (sekretær)

I 2022 ble det avholdt 1 møte i gruppa.

Faggruppen har arbeidet med følgende prosjekter:

Vinterbelysning i Oppdal sentrum

Vinterbelysningen fungerer godt etter at vi fikk fast leverandør på oppsett/nedtak og lager.

Fjell- og Fårikålfestivalen

Dette er et samarbeidsprosjekt med Oppdal Sau- og Geit, der ONF faggruppe Handel og Service har eierskapet til hyttelivsmessa som arrangeres i Oppdal kulturhus, mens Oppdal Sau- og Geit har eiendomsretten til aktivitetene i og utenfor festivalteltet (Fårikålfestivalen) samt småskalamarkedet. Det er opprettet en egen prosjektgruppe som styrer prosjektet, med to representanter fra hver av eierne. Årets festival ble litt spesiell, da vi dessverre opplevde en tragisk brann med tap av menneskelig lørdag morgen. Festivalledelsen valgte å gå til det skritt å anbefale å droppe After Sau. Anmodningen ble ryddig fulgt opp av Oppdal Turisthotell. Festivalen ble godt besøkt, og gikk omtrent i null økonomisk. NM i saueklipping ble en suksess.

Miljøprosjektet

Formålet med prosjektet er å gjøre Oppdal sentrum til et rent, pent og trivelig sted å være. I dette prosjektet har ONF faggruppe Handel og Service to representanter i styringsgruppa sammen med to representanter fra Oppdal kommune. Gjennomføringen fungerte godt også i 2022, Feiing, søppelplukk og gartnerprosjekt er gjennomført etter intensjon og budsjett. Prosjektet finansieres gjennom fellesgodefinansieringen.

«Turistskatt»

Gruppa har vært svært opptatt av om dette er fornuftig eller ikke, men vedtok å sende inn en negativ uttalelse til hovedstyret.

Parkering i sentrum

Gruppas to representanter «inn i» KMT har jobbet godt, i et prosjekt som har tatt (altfor) lang tid og ennå ikke er ferdig. Det har vært viktig å være på ballen her, og vi mener ONF har fått markert seg godt i saken.

Generelt

Lederen erkjenner at ett møte på et år er altfor lite, det er kapasitetsproblemer som er årsaken. Leder ønsker å få avløsning, og ønsker at dette blir tatt opp som sak på årsmøtet.

Sign.

ÅRSRAPPORT FAGGRUPPE REISELIV

Leder i faggruppe reiseliv har deltatt i ONFs hovedstyre.  Faggruppens styre har i 2022 bestått av:

Emily Bakker

Erik Sæther

Faggruppen har avholdt ett medlemsmøte i 2022. Det har vært mye kontakt på telefon med medlemmer.

Gruppen er også representert i markedsrådet for Visit Oppdal.  Dette er organet som utøver strategi og virkemiddelbruk for markedsarbeid i Visit Oppdal.

For faggruppe reiseliv

Emily Bakker og Erik Sæther

FAGGRUPPE SKIFER – ÅRSBERETNING 2022

Oppdal skiferforening har i perioden bestått av følgende 4 medlemsbedrifter som alle er produsenter:

Minera Skifer AS avd. Oppdal

Oppdal Sten AS

Palmer Gotheim Skiferbrudd AS (PGS eies av AF-gruppen)

Oppdal Naturstein (gneis)

I september 2022 ble Palmer Gotheim Skiferbrudd AS oppkjøpt av Oppdal Sten AS, slik at antall medlemsbedrifter ble redusert til 3.

Foreningens formål er å ivareta skiferindustriens og medlemmenes interesser, invitere til samarbeid med henblikk på en positiv videreutvikling av skifernæringen i Oppdal, samt å bidra aktivt for å sikre historiske og kulturelle verdier for fremtiden.

Foreningen ønsker også å være en høringsinstans for aktuelle saker som angår skifernæringen.

Det er stabile tall i bedriftene med ca. 110-120 ansatte og en omsetning på ca. 140 mill.

Skiferforekomstene som utnyttes er i all hovedsak lokalisert i Drivdalen med unntak for Svahøa i Trollheimen samt gneis på Lønset.

I perioden er det ikke avholdt møter, men i følgende tema/saker har det vært involvering:

Knuseprosjektet Skifer Unik II ble avsluttet i 2021. Med oppkjøpet av Palmer Gotheim Skiferbrudd ble forutsetningene for finansiering endret og prosjektet foreløpig avsluttet. Det arbeides med å få til en videreføring, da resultatene fra prøveprosjektet var interessante

ONF og finansiering av fellesgoder.

Prosjekt skifermuseum – skifernæringa er fortsatt en aktiv bidragsyter.

Norsk Bergindustri – nyheter og aktiviteter.

Styret har følgende sammensetning:

Leder: Sivert H Sæteren Minera Skifer AS

Nestleder/ kasserer: Jon Suleng, PGS

Sekretær Odd Bakk Oppdal Sten AS

1. vara til styret Arne Giskeødegård Oppdal Naturstein

Sivert H Sæteren representerer Oppdal skiferforening i ONF via faggruppe skifer.

Petter Bye er medlem i valgkomiteen i Norsk Bergindustri.

Oppdal 15.05.2023

Sivert H Sæteren

sign.

5. Heleide aksjeselskaper

Fellesgoder Oppdal AS

Følgende tiltak var i 2022 definert som fellesgoder:

1. Preparering av skiløyper

2. Tilrettelegge løyper for sykkel og vandring

3. Trivelig sentrum (Miljøprosjektet)

4. Vertskapsfunksjonen; turistkontor, informasjon via oppdal.com, sosiale medier osv.

5. Felles markedsføring

Finansiering

Pr. 31.12.2022 var det signert 105 avtaler med bedrifter inkl. 8 avtaler med grunneiere/utviklere av fritidseiendommer. 2022 var første året i en ny treårs avtaleperiode. Deltakelsen fra næringslivet har aldri tidligere vært så høy på tilsvarende tidspunkt i en treårs periode. Vi tolker dette som at næringslivet ser nytten av fellesgodefinansiering for å oppnå vekst og utvikling i Oppdal. Totalt bidrag fra næringslivet i 2022 var 2 mill kr (1,76 mill. kr i 2021) og fra Oppdal kommune var bidraget 2,49 mill kr.

Styret (og eier Oppdal Næringsforening) er opptatt av at tilførte midler i selskapet skal benyttes til operative tiltak. Administrasjonskostnadene er derfor holdt på et meget lavt nivå (5% av totale kostnader).

Administrasjon

Styret i Fellesgoder Oppdal AS består av:

Stein Mellemseter, styreleder og daglig leder

Ola Røtvei, nestleder

Geir Arild Espnes, Oppdal kommune

Siri Mette Furnes, ONF

Bjørn Sætrom, grunneier

Oppdal Næringsforening dekket i 2022 styrehonorar for representanter utpekt av foreningen, totalt kr 20 000.

Selskapet gikk i 2022 med kr 50 048 i overskudd. Egenkapitalen pr. 31.12.22 var kr 223 473. Deler av egenkapitalen blir brukt til tiltak i 2023.

Visit Oppdal AS

Visit Oppdal AS er reisemålsselskapet for Oppdal og skal definere og utøve vertskaps-

funksjonene samt felles salg og markedsføring av Oppdal som reisemål.

Styret hadde følgende sammensetning i 2022:

Frøydis Jacobsen (Tatt over etter Tone Winger)

Marit Sæteren

Ludvik Yttergren

Selskapet har et markedsråd som har en rådgivningsrolle rundt utarbeidelse av budsjetter og markedsplaner. Markedsrådet hadde i 2022 følgende sammensetning:

Steinar Furnes

Inge Lauritzen

Marit Sæteren

Erik Sæther

Gunnveig Schønheyder

Randi Siri Fjærli

Terje Volden

Knut Sneve

Visit Oppdals virksomhet finansieres primært gjennom Fellesgoder Oppdal AS. Selskapet hadde i 2022 et overskudd på kr 187 373, egenkapitalen var pr. 31.12.22 kr 235 538.

6. Statusrapporter løpende prosjekter

ONF har 7 løpende prosjekter i sin portefølje:

Sykkel og vandring i Oppdal

Videreutvikling Masterplan Oppdal

Se pkt. 2 Viktigste saker i 2022. Masterplanen med vedlegg finnes her: http://masterplan.oppdal.com

Skisporets Venner

Skisporets Venner har vært et initiativ for å samle næringsdrivende og andre til å bidra til utvikling og preparering av turløypenettet i Oppdal. Skisporets Venner er representert i:

Tildelingskomiteen som fordeler midlene fra fellesgodefinansiering til de som ønsker å preparere skiløyper i Oppdal

Skiløypekomiteen som avgjør hvilke løyper som skal inngå i «stamløypenettet» og prioritere preparering av disse.

Vinteren 2022/23: Sesongen startet med ekstremt lite snø før man kom til slutten av januar da det derimot kom mye snø og det ble meget flotte forhold til over påske.

Løypepreparering blir primært finansiert av Fellesgodeprosjektet. Dette prosjektet når imidlertid ikke alle bidragsyterne og Skisporets Venner vil derfor fortsette sitt arbeid mot øvrige næringsdrivende og hytteforeninger som bidragsytere. Vi har også opprettet en Vipps-konto der privatpersoner og andre kan bidra. Det er satt opp skilt på Grøtsetra, Osen og i Stølen. Vi har også fått satt opp hundebæsj-stasjoner på Grøtsetra, Stølen og Storli Gard som vi tømmer ved behov, ser også at disse benyttes hele året. Storparten av det som kom inn av penger i løpet av sesongen ble benyttet til å utvide sesongen med 2 helger etter påske uke da fellesgodeprosjektet var tomt for midler. Dette ble svært godt mottatt av lokalbefolkningen og hyttefolket. Vi har også sammen med kommunen spleiset på skogrydding i «stamløypenettet» før sesongstart, sommer 22.

«Stamløypenettet» i Oppdal er på ca. 120 km. Løypene benyttes av fastboende, hytteeiere og tilreisende til turgåing og trening. Hytteundersøkelsen i 2015 viser betydningen av løypenettet for hytteeierne. Etter fjell og naturlandskap er preparerte skiløyper den viktigste faktoren for bruk av hyttene.

For øvrig er all innsats fra Skisporets Venner dugnadsbasert.

Bjørn Ove Ansnes

Sykkel og vandring i Oppdal – årsrapport 2022

Oppdal Næringsforening inviterte til oppstartsmøte 11.des. 2015 med formål å etablere et løpende prosjekt «Sykkel og Vandring i Oppdal» som var tenkt å være et overbyggings-prosjekt i forhold til de utviklingsprosjekter som foregår og samtidig være bindeleddet mot Fellesgodefinansieringen.

Styringsgruppen i 2022 har bestått av:

Oppdal kommune: Sjur Vammervold, kulturkonsulent.

Turløypeprosjektet «Opplev mer av Oppdal»: Kåre Holsetstuen

Kåre Holsetstuen tok over som prosjektleder fra 2018.

Øvrig deltakelse: Arbeid med "Sti og Løypeplan" i Oppdal kommune.

Styringsgruppen møtes ved behov og ellers på tlf. og epost.

Det ble foretatt befaringer og noe nødvendig rydding i 2022. Dette arbeider fortsetter i 2023.

Det ble ikke søkt om prosjektmidler for 2022.

Vedlikehold av eksisterende stier, tavler og skilt finansieres av «Opplev mer av Oppdal».

Drift og skilting av vinterløype fra Osen til Storhornet ble også finansiert av «Opplev mer av

Oppdal».

Det er søkt om midler for 2023 til finansiering av parkeringplass ved bom Vinstradalsveien og

parkeringsplass for Magalaupet.

Orienteringer

Sti- og løypeplan vil brukes i planlegging og gjennomføring av nye stier og oppgradering/vedlikehold av eksisterende turstier i Oppdal.

"Sykkel og Vandring" vil også samarbeide med Miljø, plan og forvaltning i kommunen.

For styringsgruppa «Sykkel og vandring i Oppdal»

Kåre Holsetstuen

Fjell- og Fårikålfestivalen 2022

En festival planlagt i tilnærmet full skala ble avholdt i perioden 7-9 oktober 2022.

Festivalen ble likevel preget av en tragisk brann, som rammet en familie med 2 omkomne.

Hendelsen var såpass alvorlig at Festival-ledelsen tok kontakt med Oppdal Turisthotell om å avlyse After Sau. Dette ble gjort, med økonomiske konsekvenser både for hotellet og festivalen. Festivalledelsen vil takke hotellet for velvillighet.

Fredag ble det avholdt et arrangement i Kulturhuset i regi av Fjell- og Fårikålfestivalen, ledet av Steinar Furnes. Det var som vanlig utdeling av pris til årets Oppdalsambassadør, som ble Enern Oppdal. – «Vinneren av årets Oppdalambassadør har satt Oppdal på kartet i over 15 år. Folk fra hele landet har på grunn av Oppdalambassadøren fått oppleve bygdas stolte naturlandskap og bygdas mange aktiviteter og tilbud, sa ordfører Geir Arild Espnes (Sp) (ref Oppavisa).. Moskusakevitten ble behørig presentert.

Serveringsbedriftene i bygda ble også i år oppfordret til å ha fokus på lam i menyen sin, samt at andre bedrifter også kunne ha andre fristende tilbud.

Oppdal Sau og Geit arrangerte NM i saueklipping, en stor suksess med mye folk tilstede.

Opplegget for barn ble også godt besøkt, med Bjørnis som hovedattraksjon.

Alt i alt kan vi vel konkludere med en vellykket festival, med gode besøkstall. Oppslutningen om stands i kulturhuset kunne vært større.

Vi ser frem til neste festival, da med Visit Oppdal som prosjektledelse.

Lykke til!

Prosjektleder

Miljøprosjektet 2022

Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom næringsliv og kommune for å skape et trivelig sentrum.

I styringsgruppa for prosjektet sitter:

Eirik Kvål, Oppdal kommune

Ingrid T. Yttergren, Coop Oppdal

Morten Olsen, prosjektleder

Prosjektet består av tiltak som gjennomføres hele året.

Søppelrydding i hele Oppdal Sentrum i sommermånedene

Kontinuerlig vedlikehold av grøntarealer inkl. busker og trær samt plenklipping.

Ukentlig feiing i definerte sentrumsområder i sommermånedene

Vinterbelysning på stolper og trær

Miljøprisen ble ikke utdelt i 2022.

Miljøprosjektet har et årlig budsjett på ca. kr 500 000 som i sin helhet finansieres gjennom Fellesgoder Oppdal AS.

Prosjektleder

LS i Oppdal

Skytterlagene i Oppdal har arrangert tre Lansskytterstevner (1993, 2003 og 2013). Arrangementet har vært en suksess og har hatt stor økonomisk betydning for næringslivet i Oppdal.

Med årene har det kommet flere arrangørsteder på banen, bl.a. Stjørdal i vår region. Samtidig er det også kommet signaler om «faste» arrangementssteder som ønsker å trekke seg. Det frivillige Skyttervesen (arrangør) diskuterer i tillegg en mulig reduksjon i antall arrangementssteder for å sikre økonomien for disse.

ONF tok i 2017 initiativet til å opprette et prosjekt som skal synliggjøre Oppdal som potensielt arrangementssted for framtidige Landsskytterstevner. Målet var at Oppdal skulle stå som arrangør i 2023. Skyttertinget valgte imidlertid Steinkjer som arrangørsted. Komiteen er «satt på vent» inntil det kan være en mulighet for Oppdal å søke på nytt.

Stein Mellemseter

Sekretær prosjektgruppa

7. ONF og Oppdal kommune

Formannskapet har vedtatt å støtte ONF med et årlig beløp på kr 10 000. Ordfører og rådmann har møte- og talerett i styret. Fra 2022 har også kommunens næringskoordinatorer møte- og talerett i styret.

8. Medlemsstatus

Oppdal Næringsforening hadde 115 medlemmer ved utgangen av 2022. Dette er to færre enn ved forrige årsskifte. Medlemmene er fordelt på:

Faggruppe Bygg og Anlegg 31 medlemmer

Faggruppe Handel og Service 44 medlemmer

Faggruppe Reiseliv 36 medlemmer

Faggruppe Skifer 3 medlemmer

Interesseorganisasjoner 1 medlemmer

Innmeldte bedrifter i 2022:

HMS-tjenesten

Oppdal-Bil

Utmeldte bedrifter i 2022:

Br. Bjørndalsæter Treskjærerverkstd

Kleven Bygg Oppdal

Nord-Auto

Sjøsætra

Ansvaret for medlemsverving er tillagt faggruppene.

9. Økonomi

Årsregnskapet for ONF Administrasjon viser et overskudd for 2022 på kr 7 807.

Prosjektregnskapene viser et akkumulert overskudd på kr. 1 034 674.

Egenkapitalen (uten prosjektene) er på kr. 433 163

Akkumulerte resultater for løpende prosjekter pr. 31.12.2022:

Miljøprosjektet  kr   0

Fjell- og Fårikålfestivalen  kr   91 786

Skisporets Venner kr   357 135

Vinterfest  kr      0

Opplev mer av Oppdal  kr    130 830

Bygg og Anlegg – Kortreist håndverker kr    27 537

Hyttetomta Oppdal & Rennebu      kr 0

Videreutvikling Masterplan Oppdal  kr    - 13 646

ONF prosjekt Fellesgodefinansiering kr    39 778

LS i Oppdal                                  kr     18 037

AGA-fond                                      kr 367 066

Vinterbelysning i Oppdal                kr   16 151

Totalt                                                     kr  1 034 674

Forutsetningene for videre drift av ONF som samarbeidsorgan for næringslivet i Oppdal er fortsatt til stede.

Oppdal 25. mai 2023

__________________ __________________